Togpendlerne jubler for gratis Internett

Da har julen senket seg og bloggen skal få sine første oppdateringer på lenge. Det har gått som jeg fryktet med bloggen da jeg begynte. Jeg har ikke klart å opprettholde frekvensen på innleggene som jeg hadde i starten. Det har både sammenheng med at andre ting er blitt prioroitert, men også fordi jeg ikke er blitt 100 prosent fornøyd med det jeg har skrevet. I forbindelse med klargjøring av eksamensmappe til innlevering og vurdering på skolen, har jeg imidlertid forbedret noen av artiklene. Her kommer en av artiklene jeg leverte fra nyhetsverkstedet og som ikke er publisert her tidligere.

Innen sommeren 2011 kan alle passasjerer bruke Internett gratis på samtlige av NSBs regiontog.

Av: BJØRN-MARTIN BRÅTEN NORDBY

– Nå som vinteren kommer og de evige forsinkelsesproblemene dukker opp igjen, kan jeg bruke tiden til og fra Oslo mer effektivt, både til å jobbe og gjøre skoleoppgaver, sier Christine Magelssen Bergby henrykt.

Bergby er student ved Norges Kreative Fagskole i Oslo, men pendler fra Fredrikstad hver eneste dag. Hun har inntrykk av at hver gang NSB omtales i media, så er det i negative ordelag. Selv om hun mener at mange ville betalt for en slik tjeneste, tror hun NSB helt bevisst velger en kostnadsfri løsning, for å få positiv omtale i media.

– Jeg tror til og med flere vil sette bilen hjemme og benytte seg av toget. Det tar lengre tid å kjøre bil til Oslo enn å ta tog. Og blir du stående i bilkø, så er det vanskelig å dra frem PC-en eller sjekke e-post på mobilen uten å få politiet på nakken. Da er det mer komfortabelt å sitte i en togvogn og jobbe, selv om man skulle bli litt forsinket, sier 19-åringen.

Allerede nå kan passasjerer på regiontoget mellom Skien og Lillehammer koble seg på Internett. Bergby må imidlertid vente til desember, når tilbudet blir utvidet til å gjelde Østfoldbanen. De resterende strekningene får internettilgang innen sommeren 2011.

Ingen kompensasjon
Den årlige omdømmeundersøkelsen RepTrak, utført av Apeland Informasjon, viste i år at NSB havnet nest nederst av selskapene som ble vurdert. 10 800 nordmenn hadde her rangert Norges 50 mest synlige virksomheter. NSB hadde samtidig størst tilbakegang av samtlige, sammenlignet med året før.

Informasjonsrådgiver i NSB, Erik Lødding, innrømmer at de negative oppslagene har gått hardt utover selskapet, men tilbakeviser samtidig Bergbys antakelse om at tilbudet om gratis Internett er et forsøk på å kompensere for forsinkelsene.

– Tilbudet er et resultat av gode tilbakemeldinger på et pilotprosjekt vi kjørte tidligere i år, og er ikke et plaster på såret for manglende punktlighet. Dét er en helt annen utfordring, sier Lødding.

Han forteller at tilbudet i første omgang gjelder regiontogene, ettersom NSB har fått klare indikasjoner på at behovet er størst her. Ifølge Lødding er det foreløpig ingen planer om å utvide tjenesten til lokaltogene.

Internettilgang betyr mye
Forskningsleder ved avdelingen kommunikasjon og tilgjengelighet ved Transportøkonomisk institutt (TØI), Randi Hjorthol, utførte i 2008 en undersøkelse blant 1200 tilfeldig utvalgte togreisende i Norge, om hvordan tiden på toget blir disponert. Undersøkelsen viste at nesten en tredjedel mente internettilgang ville betydd mye, mens en tredjedel svarte at det ville bety noe.

­– Derfor mener jeg NSB her har dekket et behov i markedet og at de øker sin konkurransedyktighet i forhold til andre transportmidler som buss, bil og fly. Jeg tror pendlere og andre togreisende vil sette stor pris på nyvinningen fra NSB, sier hun.

Ingen folkevandring
Hjorthol har tro på at andre transportmidler nå vil følge etter, for å kunne tilby det samme til sine passasjerer som det NSB gjør. Hun understreker at dette først og fremst gjelder transportmidler over lengre distanser, og ikke på bybusser og trikker. Hjorthol peker på plassbehovet og tiden det tar å skru på maskinen og koble seg opp, som argumenter for dette.

– Men jeg anser dette først og fremst som en tilleggstjeneste til passasjerer som allerede reiser med tog. Jeg tror ikke nødvendigvis at det vil sette i gang en folkevandring fra andre transportmidler og inn i togvognene, avslutter hun.

Plusstid
Øyvind Bredesen er også glad og positivt overrasket over at han etter hvert kan benytte gratis Internett mens han pendler til og fra jobb. Han bruker tre kvarter hver vei med toget fra Årnes til jobben i Husbanken i Oslo hver dag.

– Vi har mange i vår organisasjon som får såkalt plusstid ved å starte og avslutte arbeidsdagen på toget. Dermed kan man tillate seg å komme litt senere på kontoret om morgenen, slutte litt tidligere eller spare opp tid til avspasering. Å jobbe på toget blir nå mye enklere og mer fleksibelt, sier han.

Andre løsninger
Bredesen tror likevel ikke at NSB vil oppleve enorm økning i antall passasjerer, til tross for denne tilleggstjenesten. Han kjenner mange som allerede kobler seg på Internett med andre løsninger, som mobilt bredbånd eller via 3G-nettet.

– Men de som ikke får dekket utgifter forbundet med disse løsningene av arbeidsgiver, vil nok glede seg ekstra mye over NSBs nye tilleggstjeneste. Det kan kanskje gjøre at flere av disse også setter bilen hjemme, avslutter han.

Advertisements
This entry was posted in Skoleoppgave and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s