Mitt andre rettsreferat

Her kommer det andre rettsreferatet jeg skrev i kurset retts- og krimjournalistikk på skolen – et resultat av åtte timer i rettssalen.

Litauere tiltalt for voldtekt

To litauere møtte i Oslo Tingrett i dag, tiltalt for seksuelt overgrep mot en kvinne fra Sørkedalen. Mens fornærmede kun husket bruddstykker fra den aktuelle natten, hevdet den antatte hovedmannen at det var kvinnen som tilnærmet seg seksuelt til ham.

Av: BJØRN-MARTIN BRÅTEN NORDBY

– Fornærmede, kameraten min og jeg satt og drakk i leiligheten vår, etter vi hadde vært på byen. Etter hvert ble jeg dårlig og sovnet på sofaen. Plutselig våknet jeg av at hun tok meg i skrittet, og jeg dyttet henne vekk. Da kastet hun et glass i vinduet på verandadøren så vinduet knuste. Hun ble helt hysterisk, forklarte litaueren, som er den antatte hovedmannen.

Fornærmede har imidlertid en helt annen versjon av hva som skjedde i leiligheten på Stovner natt til 5. juni i år. Hun fortalte retten at overgrepet virket nøye planlagt av de to tiltalte. Den ene litaueren skal ha låst døren til leiligheten fra innsiden og puttet nøkkelen i lomma, før den andre skal ha kastet seg over henne og brukt fysisk vold for å få gjennomført voldtekten.

– Kompisen låste også verandadøren. Han la opp alt sammen, før han gikk ut av mitt synsfelt. Jeg hadde ikke en sjanse til å komme meg unna, sa fornærmede fra vitneboksen.

Ingen av de to tiltalte erkjente imidlertid straffskyld.

Husker ikke
Kvinnen understreket flere ganger at hun husket kun små glimt fra hun forlot et utested i byen i totiden på natten, til hun kom til seg selv i leiligheten på Stovner.

– Husker du når du møtte de tiltalte? spurte aktor.

– Det kan jeg ikke huske. Jeg husker bare et glimt av ham som voldtok meg, fra bussholdeplassen, svarte fornærmede.

– Husker du om du snakket med de tiltalte på nattbussen? ville aktor vite.

– Det kan jeg ikke svare på. Det husker jeg ikke. Jeg husker bare at jeg var på en nattbuss. Hvem jeg var der med og hvor den skulle vet jeg ingen ting om, fortalte tiltalte, mens hun ble stadig mer opprørt av aktors mange gjentagende spørsmål.

Fulgte etter
De tiltalte hevdet imidlertid at de skal ha møtt fornærmede på vei til nattbussen. Litaueren som sies å ha lagt alt til rette for voldtekten, fortalte at fornærmede hadde ropt at hun likte kompisen hans. Når han og den medtiltalte fikk øye på at nattbussen stod klar til avgang, skal de ha løpt for å rekke den.

– Etter at vi hadde satt oss på bussen, kom fornærmede og slo seg ned sammen med oss. Jeg trodde derfor hun skulle ta den samme bussen, for å komme seg hjem. Da vi kom fram til Stovner, og hun også gikk av bussen, trodde jeg hun bodde der. Jeg hørte ikke noe snakk om at hun skulle være med oss hjem, sa han gjennom sin tolk.

Det bekreftet den antatte hovedmannen. Han fortalte at han aldri hadde invitert henne med hjem og at det var den fornærmede som fulgte etter dem. Han understreket også at han ba henne om å forlate leiligheten flere ganger, uten å bli hørt. Da den ene litaueren stod i vitneboksen, ville imidlertid aktor vite hvorfor de tiltalte lot en fremmed kvinne være med inn og bli værende i leiligheten, når de selv ikke ønsket det.

– Hun sa at hun bare skulle bli der litt. Jeg bruker aldri makt for å få det som jeg vil. Vi ba henne om å gå, men hun ville ikke, sa han, mens fornærmede ristet på hodet.

DNA-funn
Etter at fornærmede og de to tiltalte hadde avgitt sine forklaringer, ble blant annet en rettsmedisiner fra Rettsmedisinsk Institutt avhørt som vitne. Hun redegjorde for de undersøkelsene som var gjort av fornærmede, de to tiltalte og åstedet. Som antydet av aktor tidligere på dagen, kom det her frem at DNA fra kvinnen var funnet på penis til litaueren som angivelig skal ha gjennomført selve voldtekten. Hun kunne imidlertid fortelle at dette like gjerne kan ha stammet fra en hånd, og dermed kunne hun ikke konkludere med at et samleie hadde funnet sted.

Rettsaken avsluttes i morgen, med flere vitneavhør og aktors og forsvarernes prosedyrer.

This entry was posted in Skoleoppgave and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

