Rettsreferat etter besøk i tingretten

På grunn av svært hektiske uker med skole og jobb har det vært lite aktivitet her i det siste. Dessuten har mine innlegg på skolebloggen hatt en tendens til å bli prioritert foran min private blogg. Men på tirsdag var vi i Tingretten med skolen for å overvære en rettsak, og resultatet skulle bli et rettsreferat. Etter 6 timer i en rettsal holdt jeg på å drukne i notater, så det ble en utfordring å strukturere alt ned til en sammenhengende og infprmativ artikkel på et par timer. Her er resultatet:

Kastet flaske på bartender

En 24 år gammel somalisk asylsøker møtte i Oslo Tingrett i dag, tiltalt for legemsbeskadigelse ved to anledninger. Han innrømmet knivstikking og flaskekasting, men hevder det var i selvforsvar.

Tekst: BJØRN-MARTIN BRÅTEN NORDBY

– Jeg stod mellom utgangsdøren og døren innenfor da jeg ble slått av to personer. Så trakk jeg meg litt tilbake før jeg kastet flasken i selvforsvar, sa tiltalte via sin tolk, om hendelsen på et utested i Prinsens Gate, lørdag 8. mai i år.

Flasken skal ha truffet en bartender som jobbet på utestedet. Fornærmede forklarte at han fikk flasken i ansiktet i det han åpnet utgangsdøren for å hjelpe dørvakten med tumultene som oppstod utenfor puben. Både tiltalte og fornærmede bekreftet at foranledningen var uoverensstemmelser mellom dørvakten og kamerater av tiltalte som ble nektet adgang. Bildebevis viste et fem centimeter langt kutt i fornærmedes kinn. Tiltalte kunne imidlertid ikke gjøre rede for om bartenderen var en av dem som angrep ham.

– Etter de forklaringer og bevis som er kommet frem mener jeg tiltalte ikke hadde noen juridisk rett til å forsvare seg ved å kaste flasken på fornærmede, sa aktor i sin sluttprosedyre om hendelsen på utestedet.

Tiltaltes forsvarer hevdet imidlertid at hennes klient må frifinnes for dette forholdet, for å ha handlet i selvforsvar.

Knivstakk vaktmester
Fra vitneboksen sa tiltalte at han vokste opp i et krigsherjet Somalia og flyttet flere ganger mellom Eritrea og hjemlandet etter han fylte syv år. Han kom til Norge som 17-åring og jobbet halvannet år på et fiskemottak i Nord-Norge, før arbeidstillatelsen ble trukket tilbake.

– Etter det har jeg overlevd på småtyverier og økonomisk støtte fra venner, fortalte han lavmælt.

24-åringen er også tiltalt for å ha knivstukket en mann i et boligkompleks på Risløkka i Oslo 6. juni i år. Tiltalte erkjente imidlertid ikke straffskyld for dette forholdet. Han hevdet også her at han handlet i nødverge da han påførte vaktmesteren et knivstikk i armen med det som skal ha vært en kjøkkenkniv.

Flere naboer til leiligheten tiltalte befant seg i denne morgenen hevder de henvendte seg for å få dempet det de karakteriserte som svært høy musikk. Etter gjentatte forsøk uten resultat ble vaktmesteren i bygget tilkalt. Sammen med to av naboene, som også var innhentet av påtalemyndigheten som vitner i rettsaken, oppsøkte han leiligheten. Vitnene forklarte for retten at tiltalte etter hvert skal ha åpnet døren og nærmest umiddelbart hogget fornærmede i armen med en stor kniv. Samme hendelsesforløp har også fornærmede, som senere har avgått med døden av andre årsaker, forklart for politiet i tidligere avhør.

Slått med balltre
I sin forklaring til retten sa tiltalte på den annen side at han følte seg redd og truet på grunn av det han opplevde som ukvemsord og sinne fra naboene.

– En av naboene kalte meg for stygge ting som kan få et menneske til å bli sint. Jeg ble redd, sa han.

Han hevdet også at han ble slått med et balltre da vaktmesteren og de to naboene kom på døren til leiligheten, noe de to naboene og vitnene avkreftet.

– Det er rett og slett løgn. Jeg hadde tatt med meg en paraply i tilfelle jeg måtte forsvare meg, men den brukte jeg ikke. Jeg stod 1,5 meter bak vaktmesteren da han ble knivstukket, sa det ene vitnet bestemt.

En polititjenestemann, som kom til åstedet, svarte fra vitneboksen at de heller ikke hadde tatt beslag i et balltre eller liknende gjenstander.

Ingen formildende omstendigheter
Aktor la i sin sluttprosedyre vekt på at hendelsen på Risløkka heller ikke hadde noen formildende omstendigheter etter hans oppfatning, ut fra de opplysningene og vitneforklaringene som kom fram i retten. Han la ned en påstand om minst 14 måneders ubetinget fengsel for de to forholdene. Tiltaltes forsvarer la på sin side vekt på manglende bevis for at tiltalte ikke hadde handlet i nødverge, og at han derfor burde frifinnes.

Somalieren er også tiltalt for å ha stjålet 20 flasker øl fra en butikk i fjor. Dette forholdet erkjente han.

Dommen er ventet i slutten av uken.

This entry was posted in Skoleoppgave and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment