Får hvem som helst jobb i Dagbladet?

I dag gikk jeg til anskaffelse av boken om starten på Dagbladets langsomme død, “Sex, drap og dårlig ledelse”. Det blir spennende å komme på innsiden av nok en redaksjon, etter at jeg for en tid tilbake leste “En helt vanlig dag på jobben”. Det er riktignok stor forskjell på Norges største kjendisukeblad Se og Hør og Norges nest største riksavis Dagbladet, selv om jeg synes tabloidene våre tenderer mer og mer til å øke kjendisfokuset.

La gå. Men hvis avisene først skal priororitere alt fra internasjonale A- og B-kjendiser til Norges C- til P-kjendiser, så bør de i alle fall presentere stoffet på en enkel måte. Og komisk nok, etter å ha lagt beslag på et eksemplar av
Dagbladet-boken tidligere i dag, tror jeg at jeg kom over en av de dårligste artiklene jeg har lest noen gang, nå i kveld. Ikke nok med at storyen er tynn i utgangspunktet, men oppbygningen er jo katastrofal. I tillegg hang jeg meg opp i svake formuleringer, mange unødvendige, kompliserende småord og skrivefeil selv i et egennavn! Har Dagbladet tatt inn en ungdomsskoleelev til operasjon dagsverk her kanskje? Døm selv her.

This entry was posted in Kommentar and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Får hvem som helst jobb i Dagbladet?

  1. Jonna says:

    Tror neppe jeg ville kuttet hodet til en av de mest profilerte anmelderene i Dagbladet. Sånn med tanke på at google-søk av din muligens framtidige arbeidsplass får treff på denne bloggen:-)

    Og jeg kan opplyse om at Anders Grønneberg har skrevet mer enn en skolestil i løpet av livet sitt. Mer enn det vet jeg ikke. Skjønt, reint bortifra at jeg har lest hundretalls anmeldelser av han og at jeg ser han hver dag…

    Les deg opp her: http://no.wikipedia.org/wiki/Anders_Gr%C3%B8nneberg

    Snakkas!

    • bjornenshi says:

      Moro at du følger og i tillegg kommenterer, Jonna. Dette var mer en bemerkning om akkurat denne artikkelen enn det var kritikk mot det Anders Grønneberg tidligere har ført i pennen. Mulig det gikk litt fort i svingene da artikkelen ble skrevet, for jeg står fortsatt på at den ikke er særlig god. Ole Gustav blir kalt for både Ole, Ole Gustav og Jan Gustav gjennom artikkelen. I tillegg synes jeg språket er hakkete og disposisjonen uoversiktlig. Greit nok at det er en kjendissak med aktualitet og nærhet, men jeg synes allikevel det blir for liten nyhetsverdi i dette. Kan dessuten opplyse om at artikkelen sannsynligvis blir løftet frem som eksempel i våre språktimer en gang før jul, etter at en av mine forelesere kom over den gjennom min blogg.

      Men jeg vet at jeg fortsatt har mye å lære, så i mellomtiden studerer jeg andres journalistiske verk – nettopp for å tilegne meg mer kunnskap i et fag uten to streker under svaret. Og til syvende og sist er det vel tilbakemeldinger journalister alltid vil lære av?

      Vis gjerne min mening til Grønneberg, dette har jeg ingen problemer med å stå for.

      • Jonna says:

        Har ikke lest saken. Fullt mulig den ikke er magisk. Poenget mitt er uansett hvilke spor man legger igjen på nettsider og hva det kan føre til i framtida. Ikke at dette er et veldig farlig innlegg.

        Vi har alle mye å lære. Alltid.

        Lykke til på studiene.

        Klart jeg må følge med:-)

      • bjornenshi says:

        Jepp, fullt klar over sporene. Men så lenge jeg kan begrunne og stå for det jeg mener på en seriøs måte, så er jeg ikke bekymret for det. Men jeg skal innrømme at overskriften i blogginnlegget muligens var litt flåsete ettersom dette dreier seg om en enkeltsak. Men noen ganger må man provosere litt også:) Snakkes, Jones.

Leave a Reply

